Vänligen fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig snarast!
Som nyexaminerad ingenjör inom energiteknik fick Martin Sjölander sätta kunskaperna i verket som serviceingenjör hos MLT maskin och laserteknik. Han drogs tills tjänstens tekniska innehåll och berättar hur resandet i tjänsten var mycket lärorikt. Idag sex år senare är han servicechef och ansvarar för servicetjänster inom laseruppriktning, balanseringsmaskiner och vibrationsmätning
Martin berättar om hur yrket som servicetekniker bjöd på många resor och möten med olika sorters människor. Förutom att tjänsten som serviceingenjör bjöd på mycket spännande upplevelser så gav det möjlighet till att få se många olika typer av industrier och få en inblick i hur de arbetar och fungerar.
–När tjänsten annonserades framhävdes det att rollen innehöll mycket tekniska inslag. Det fick mig verkligen att intresserad. Tjänsten i sig som jag sökte då var väldigt lärorik på det sättet att man fick komma ut och se. Man får se många platser, olika typer branscher och industrier men också träffa och lära känna många olika människor. Det var extremt givande på ett personligt plan.
Resan har likt många andras dock inte varit linjär. Efter en tid som serviceingenjör ändrade han inriktning till att bli säljare inom vibrationsmätning, något som han själv berättar kanske inte var ämnat för honom men samtidigt lärorikt.
-Direkt efter universitetet började jag på MLT som serviceingenjör. Jag arbetade då främst med mätsystemen vi har inom VIB. Det arbetade jag med ett par år, sen hoppade jag på sälj inom VIB, det var också roligt. Kanske inte vad jag var ämnad för men det var bra att ha fått testa på. Sedan jag började arbeta på MLT har jag hunnit vara med i företagets alla olika områden och på något sätt få testa på dessa.
Efter att ha testat på både sälj och tekniker-yrket samt varit inkluderad i de flesta områdena inom företaget var steget till att bli servicechef inte långt borta. Martin har en känsla för ledarskap som redan satt sina spår i organisationen. Hans driv i att ständigt förbättra märks bland annat i enandet av serviceavdelningen, trots att alla sitter på olika kontor.
På frågan vad det bästa med jobbet är svarar Martin,
-Det bästa just nu är att jobba med planeringen och ett långsiktigt perspektiv. Det blir mycket personkemi som man jobbar med. Mjuka värden. Det är ju väldigt främmande för mig egentligen men det är riktigt roligt och framförallt givande. Inte direkt tekniskt utan mer på det personliga planet. Det interna arbetet med personal men också mot kunder och hur vi hjälper dem. Få den bästa möjliga lösningen. Det är spännande.
En av de utmaningarna med rollen enligt Martin ligger i de mjuka värdena. Det vill säga att se till att varje individ är sedd och har möjlighet att utvecklas.
-Ja så heter det kanske. Mycket på de mjuka planen. Hur man ska arbeta med människorna runt omkring sig. Jag försöker satsa på hur man kan utveckla avdelningen så att folk känner att de kan utvecklas och att de känner att de har möjlighet. Det är en stor utmaning eftersom det något man måste arbeta med kontinuerligt.
MLT andas enligt Martin engagemang, service-känsla och sammanhållning. Tre saker han själv bidrar med att förverkliga. Detta tack vare hans sätt att se på ledarskap tillsammans med sin förmåga att planera utifrån personernas och företagets bästa.
Vänligen fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig snarast!
Få de senaste nyheterna direkt till din e-post